”State of the art” dæksler | Kvæsthusmolen, København

Aquagain har designet, konstrueret, monteret og installeret 10 rustfrie dæksler til Kvæsthusprojektet i København.

Dækslerne er i samarbejde med kunden og dennes rådgivere, designet til netop dette specifikke prestigeprojekt, hvor netop design, kvalitet, funktion og sikkerhedsforanstaltninger har været i fokus.

Dækslerne er fremstillet i syrefast rustfrit stål med belægning på overfladen, som matcher omgivelserne. Dækslerne er desuden hydrauliske og styres med en trådløs fjernbetjening.

Lidt om projektet, Kvæsthusmolen/pladsen:

Kvæsthusmolen er 320 meter lang og 40 meter bred.

Kvæsthuspladsen skal være en smuk plads midt i havnen, der strækker sig hele vejen fra molens spids og frem til Nyhavn. Nord for Skuespilhuset skal pladsen være et nyt offentligt rum i stor skala med en høj arkitektonisk kvalitet. Pladsen skal kunne matche både Operaens, Skuespilhusets, Frederiksstadens og Holmens kvaliteter.

Det er ambitionen at gøre pladsen til en ”eventyrlig hverdagsplads”. Pladsen skal være fleksibel og funktionel i forhold til forskellige former for færdsel, udfoldelse og oplevelse. Både til lands og til vands.

Den store plads på molen skal opleves som et sammenhængende og plant areal. Pladsen får i hele sin længde en belægning af mørk, rillet beton i store felter. Kunstlys skal være med til at skabe stemningen på pladsen og invitere besøgende længere ud til pladsens attraktioner.

Pladsen bliver forberedt til en evt. senere broforbindelse til Dokøen. Men den skal også fungere optimalt i perioden indtil da. Pladsen har flere naturlige dele, der hver især bidrager til den samlede oplevelse. Havnebassinet bag molen skal danne ramme om en vigtig del af bylivet i og omkring pladsen. På Kvæsthusmolen ind mod bassinet kommer der pavilloner, som giver plads til servering og underholdning. Imellem dem opstår der mindre, fleksible rum, hvor man kan slå sig ned. På Kvæsthusmolen bliver der også anlagt anløbsbroer til anløb af større skibe. Men også til eksempelvis mindre både og havnetaxi.

Det er målet, at både indretningen og det arkitektoniske udtryk bliver maritimt. Både i valget af materialer og i forhold til kommende aktiviteter. Bassinet er en vigtig del af Københavns og havnens skibshistorie. Her lå i sin tid passagerskibe med daglige afgange til Aarhus og Ålborg og senere til Oslo og Bornholm. I de seneste år har bassinet været et sted, hvor store sejlskibe har gjort omgivelserne endnu smukkere.

Projektet har været en stor udfordring, da løsning og kundekrav har været ekstraordinære høje, og ingen kompromiser omkring design, kvalitet, funktionalitet samt sikkerhedsforanstaltninger har været en option. Dog har vi løst denne udfordring og opgave med et tilfredsstillende resultat. Dette bevidner, at vores organisation igen har opereret ekstremt innovativt og med stor viljestyrke, således vi også i fremtiden kan og vil deltage i sådanne store prestigeprojekter.

Poul Madsen